Na novou legislativu jsme připraveni
23.12.2020 byly ve sbírce zákonů publikovány 3 zcela nové zákony (zákon o odpadech, zákon o výrobcích s ukončenou životností a tzv. změnový zákon) a zásadní novela zákona o obalech. Tyto zákony nabyly účinnosti 1. ledna 2021, tedy pouze 8 dní po jejich vyhlášení.
Povinné subjekty tak neměli dostatek času na to aby se na novou právní úpravu přpiravili.
Proto jsme připravenií Vám se zavedením nových povinností ve Vaší společnosti, instituci či úřadě pomoci. A to zejména proto, že několik měsíců nebudou vyhlášeny prováděcí předpisy k uvedeným zákonům, neboť je MŽP ČR nestihlo (i s ohledem na schválení zákonů dne 1.12.2020 - tedy jeden měsíc před nabytím účinnosti) připravit, natož publikovat.
Nové zákony můžete stáhnout ze Sbírky zákonů:
zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech - zde
zákon č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností - zde
zákon č. 543/2020 Sb., Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpadech a zákona o výrobcích s ukončenou
životností - zde
zákon č. 545/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění
pozdějších předpisů - zde
Zákon o odpadech 541/2020 Sb.
Pro původce odpadů vyplývá řada nových povinností, některé z nich ale mohou výrazně zjednodušit nakládání s odpady a zejména administrativu s tím spojenou.
Zde je stručný přehled některých změn, které se týkají hlavně původců odpadů:
1) Původce odpadu má povinnost dle § 13 (1) c) soustřeďovat odpady odděleně a za splnění technických podmínek pro ochranu životního prostředí a zdraví lidí (§ 30 (1)).
2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností může povolit na žádost původce odpadu upuštění od odděleného soustřeďování odpadů u původce odpadů dle § 30 (3). Veškerý odpad soustřeďovaný neodděleně na základě povolení k upuštění od odděleného soustřeďování odpadů se zařazuje jako jeden druh odpadu podle Katalogu odpadů.
3) Zákon o odpadech umožňuje v § 5 (2) uzavřít dohodu více původců odpadů, při jejichž činnosti vzniká odpad, aby smluvně stanovili jednoho z původců, který bude dále vystupovat jako původce všech společně produkovaných odpadů. Tento postup je vhodný například pro stavby, kde generální dodavatel (nebo jeden ze subdodavatelů) stavebních prací může působit jako původce všech odpadů z dané stavby, včetně odpadů vznikajících při činnosti ostatních subdodavatelů.
4) Dále podle ustanovení § 5 (2) se může vlastník věci (např. vlastník nemovitosti, nájemce nemovitosti) dohodnout se subjektem, který provádí pro vlastníka věci práce, při nichž vzniknou odpady, že vlastníkem a původcem takových odpadů bude smluvně vlastník věci (např. nemovitosti). Příkladem mohou být práce, při nichž vznikají odpady s kladnou hodnotou. Vlastník věci může mít zájem sám předat takové odpady do zařízení ke sběru nebo k využití a to sám, nebo prostřednictvím zprostředkovatele, nebo je předat obchodníkovi s odpady.
5) Subjekt, který předává odpad do skladu odpadů před využitím, k úpravě před využitím nebo k využití odpadů, může s provozovatelem zařízení uzavřít písemnou smlouvu dle § 16 (2), že odpad zůstává ve vlastnictví předávající osoby. Tento odpad pak může provozovatel zařízení předat výhradně vlastníkem odpadu stanovenému provozovateli zařízení určeného k nakládání s tímto odpadem, nebo obchodníkovi. podle tohoto bodu může postupovat jak běžný původce odpadu, provozovatel zařízení, nebo "smluvní původce odpadu" dle předchozích dvou bodů (dle §5 (2) nového zákona o odpadech).
6) U původce odpadu musí být ostatní i nebezpečný odpad shromažďován (soustřeďován v místě jeho vzniku) odděleně podle druhů za podmínky, že uložení odpadu v místě shromažďování nepřesáhne 1 rok (§11 odst. 3 písm. a). Technické podmínky pro soustřeďování nebezpečných i ostatních odpadů musí (dle Metodického pokynu MŽP z 23. 12. 2020, bodu 1.7 Technické podmínky soustřeďování odpadů: Do doby účinnosti nové vyhlášky o Podrobnostech nakládání s odpady splňovat požadavky § 5 a § 6 vyhlášky č. 383/2001 Sb., ve znění k 31. 12. 2020.
7) Zákon přináší zjednodušení pro např. řemeslníky a malé firmy, které provádí své činnosti mimo provozovnu (např. v bytech nebo domech fyzických osob, v jiných firmách atd.) a vzniká jim odpad, tak nově mohou vzniklý ostatní odpad (na jednom místě vzniklý, ihned naložený do vozidla) v množství max. 20 t (jednorázový odvoz) převézt na svoji (vhodnou) provozovnu. Dále s tímto odpadem nakládá, jako by odpad vznikl na této provozovně. Takto soustředěný odpad smí být na provozovně uložen po dobu max. 1 roku. Tento postup ale nelze použít pro soustřeďování odpadů z jiné provozovny.
8) Pozor na sklady odpadů - od 1.1.2021 je sklad odpadů (ostatních i nebezpečných) zařízením pro skladování odpadu, které vyžaduje souhlas krajského úřadu.
V případě, že provozovatel skladu toto zařízení provozoval již v roce 2020, má povinnost podat žádost o nový souhlas v rozsahu požadavků nové prováděcí vyhlášky (dosud nepublikované) do 30.6.2021 na příslušný krajský úřad, jinak lze stávající sklad odpadů provozovat pouze do konce roku 2021. pro skladování ostatních odpadů v maximální kapacitě dle přílohy č. 4 zákona, není nutný souhlas krajského úřadu, ale pouze ohlášení zařízení dle nového zákona o odpadech. Sklad nebezpečných odpadů musí mít souhlas KÚ vždy. Každý sklad bude od roku 2022 požívat nově přidělené identifikační číslo skladu (v průběžné evidenci i v hlášení o odpadech).
9) Pozor na stavební a demoliční odpady - zde zákon o odpadech přináší povinnost pro původce odpadů (tedy stavební firmu) uzavřít písemnou smlouvu na zajištění předání vznikajících odpadů již před jejich vznikem (s provozovatelem zařízení oprávněného daný druh stavebního a demoličního odpadu přijmout).
10) Zákon o odpadech zpřísňuje podmínky pro nakládání se stavebními a demoličními odpady v místě vzniku. Např. při odstraňování stavby, provádění stavby nebo údržbě stavby je původce odpadů povinen dodržet postup pro nakládání s vybouranými stavebními materiály určenými pro opětovné použití, vedlejšími produkty a stavebními a demoličními odpady tak, aby byla zajištěna nejvyšší možná míra jejich opětovného použití a recyklace: Tuto problematiku má upravovat prováděcí vyhláška, která počátkem roku 2021 nebude účinná. Podle Metodického pokynu MŽP bude do účinnosti vyhlášky zákonná povinnost splněna, pokud původce zamezí mísení vybouraných recyklovatelných a opětovně použitelných odpadů s jinými odpady a zejména s nebezpečnými odpady a látkami.
11) Původci komunálních odpadů (KO) musí mít rovněž uzavřenou písemnou smlouvu o předání běžně produkovaného KO s provozovatelem zařízení oprávněného daný druh KO přijmout.
12) Vedení průběžné evidence odpadů a ohlašování odpadů - Vedení průběžné evidence odpadů v roce 2021 a ohlašování odpadů za rok 2021 se provede dle Metodického pokynu MŽP z 23.12.2020 dle vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, včetně používaných kódů nakládání s odpady. Forma hlášení tedy bude pro rok 2021 stejná jako pro rok 2020.
13) Limit pro ohlašování nebezpečných odpadů je od roku 2021 zvýšen na 600 kg, pro ostatní odpady limit zůstal zachován ve výši 100 t. Pro dosažení limitu je i nadále rozhodující součet za všechny provozovny jednoho subjektu (jedno IČO) za příslušný ohlašovací rok.
14) Termín ohlašování odpadů je posunut na 28.2. následujícího kalendářního roku (poprvé tedy v roce 2022 - pro hlášení za rok 2021)
15) Původce odpadů je povinen předat odpady do zařízení. Do doby předání odpadů do zařízení je za nakládání s odpady odpovědný jejich původce. V zákoně existuje možnost předání přímo provozovateli zařízení na provozovně původce, kdy přechod vlastnictví k odpadům (i povinností) nastává okamžikem zahájení přepravy do zařízení. Tento postup musí být upraven smlouvou.
16) Odpad lze předat i obchodníkovi s odpady (resp. jím pověřenému dopravci). Podrobnosti určuje zákon. Obchodník s odpady bude moci vykonávat činnost na základě rozhodnutí KÚ. Žádost o souhlas bude moci podat obchodník s odpady až bude k dispozici účinná prováděcí vyhláška v dané věci.
17) Zákon umožní nově i činnost zprostředkovatele nakládání s odpady. Jedná se o subjekt, který je smluvně zmocněn původcem odpadu, aby jeho jménem zajistil předání odpadu do zařízení, se kterým má zprostředkovatel uzavřenou smlouvu o předání odpadů do zařízení. Zprostředkovatel má ohlašovací povinnost vůči místně příslušnému krajskému úřadu.
18) Původce odpadů se může zapojit s produkovanými komunálními odpady a odpady z obalů (papír, plast, sklo a kovy) do obecního systému pro nakládání s KO - na základě písemné smlouvy s obcí. Pokud obci takto předá veškerý odpad daného druhu, nevede k němu průběžnou evidenci a ani jej neohlašuje.
19) Původce odpadů, který umožňuje fyzickým osobám (občanům) odkládání KO ve své provozovně, musí zajistit musí zajistit místa pro oddělené soustřeďování odpadu – minimálně pro odpady papíru, plastů, skla, kovů a biologického odpadu. Tato povinnost se týká třeba výrobních podniků, ale i obchodních center. V tomto opatření vidí MŽP velký prostor ke zlepšení a navýšení recyklace. Pokud není například v rámci velkých obchodních center zavedeno oddělené soustřeďování, končí velké množství recyklovatelných odpadů odstraněním nebo při nejlepším energetickým využitím.
20) přeprava odpadů v ČR je nově časově limitovaná (max 48 hod., resp . max . 24 hod. pro odpad ze zdravotnické nebo veterinární péče).
21) ohlašování přepavy nebezpečných odpadů v ČR je obdobné jako v předcházející úpravě zákonem 185/2001 Sb., ve znění k 31.12.2020.
22) Předcházení vzniku odpadů - umožněním kompostování biologicky rozložitelného materiálu z vlastní produkce původce odpadu. Podmínkou je, že kompostování bude probíhat za aerobních podmínek rozkladu, bez vzniku zápachu a metanu. Výsledný kompost musí původce využít pro svoji potřebu nebo jej lze předat (splňuje-li podmínky zákona o hnojivech) jinému subjektu. Nevyužitý kompost se ale stává odpadem.
23) Původci zdravotnického a vetrinárního odpadu s produkcí větší než 10 t za rok musí mít zajištěno nakládání s takovými odpady odborně způsobilou osobou a musí pravidelně proškolovat osoby, které s odpadem nakládají. Zákon vymezuje povinnosti i pro poskytování zdravotnické péče (a veterinární péče )v domácnostech, v sociálních zařízeních nebo třeba i v tetovacích salonech a protidrogových střediscích.
24) lékárnám vzniká nová povinnost soustřeďovat odděleně odpad z léčiv z domácností (od vlastního odpadu). Lékárny budou čtvrtletně ohlašovat množství léků z domácností předané na zařízení.
25) Původce odpadů, pokud odpad odveze sám (nebo s využitím dopravce) na skládku odpadů, stává se poplatníkem za uložený odpad. Provozovovatel skládky je pak plátcem tohoto poplatku. Cena za skládkování vzroste v důsledku zvýšení skládkovacích poplatků, ale i v důsledku zvýšení rekultivační rezervy. V roce 2021 při uložení odpadu s výhřevností nad 6,5 MJ/kg na skládku bude na poplatcích uhrazeno 800 Kč + 145 Kč = 945 Kč za jednu tunu (např. KO). K tomu provozovatel skládky připočítá i cenu za skládkování jedné tuny daného odpadu.
výše poplatku za skládkování odpadů od roku 2021 dle přílohy č.9 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech:
- Sazba pro jednotlivé dílčí základy poplatku za ukládání odpadů na skládku (v Kč/t):
Poplatkové období v roce |
||||||||||
Dílčí základ poplatku za ukládání |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2030 a dále |
využitelných odpadu*) |
800 |
900 |
1000 |
1250 |
1500 |
1600 |
1700 |
1800 |
1850 |
1850 |
zbytkových odpadů |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
600 |
600 |
700 |
700 |
800 |
nebezpečných odpadů |
2000 |
2000 |
2000 |
2000 |
2000 |
2000 |
2000 |
2000 |
2000 |
2000 |
vybraných technologických odpadů |
45 |
45 |
45 |
45 |
45 |
45 |
45 |
45 |
45 |
45 |
sanačních odpadů |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
PŘEHLED SLUŽEB
Zajistíme pro Vásplnění povinností dlenových zákonůproodpady, obaly,výrobkys ukončenouživotností |
ODPADY |
OVZDUŠÍ |
VODA
|
CHEMICKÉ LÁTKY
|
EKOLOGICKÁ RIZIKA
|
OBALY |
ELEKTROZAŘÍZENÍ |
AGENDY: |
HLÁŠENÍ ISPOP |
EKOAUDITY
|
EMAS, EMS, ISO
|
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ
|
VEŘEJNÉ ZAKÁZKY
|
PROJEKTY, STUDIE
|
VZDĚLÁVÁNÍ
|
|
Podbělohorská 69
Praha 5